Kansi ja nokka-akseli
Jakopää
Moottori ilman kantta
Moottori ilman kantta
Uusi kansi irrallaan
(Kuvia klikkaamalla saat kuvat suuremmiksi!)
Korjaamoon tuli hinaus autolla Seat Ibiza. Autoa ei voinut käynnistää koska se ei ollut käynti kuntoinen. Lähtötietoina saimme tiedon että jako on hypännyt ja mahdollisesti venttiilit solmussa. Irroitin ensimmäiseksi akun maadoitusnavan sitten ilmanputsarin, jotta pääsisin käsiksi jakopäähän paremmin. Sen jälkeen otin tulpat pois, jotta konetta olisi kevyempi pyörittää. Irroitin oikean etupyörän ja sen takaa suojamuovin josta pääsee käsiksi kampiakselin hihnapyörään. Löysäsin apulaitehihnan kiristintä ja otin hihnan pois. Sitten irroitin kampiakselin hihnapyörän. Tarkastin onko jako hypännyt, mutta jako oli kohdallaan ja selvisi että jako oli laitettu muualla kohdalleen. Koulutuskeskuksessa oppilaat olivat mitanneet sylinterin ohivuodot ja ohivuotoja oli. Irroitin sen jälkeen venttiilikopan josta ilmeni heti että öljy ei ollut kiertänyt tarpeeksi koneessa. Nokka-akseli oli ''hirttänyt kiinni'', sekä kansi oli saanut reilusti kulumaa jonka takia venttiilit olivat osuneet mäntiin. Rupesin kyselemään purkaamoilta kyseistä kantta, mutta Lahden purkaamoilla ei sitä ollut. Kansi on sen mallinen ettei sitä pysty koneistamaan koska laakeriliuskat ei mahtuisi väliin venttiilikopan kiinnitysten takia (tämä siis tyypillinen vika kyseisessä moottorissa). Uusi kansi oli tulossa asiakkaan toimesta ja rupesin irroittamaan vanhaa. ensiksi valutin jäähdytin nesteet pois, sitten otin jakopään hihnan irti ja sitä ennen vielä varmistin kerran että merkit ovat kohdakkain. Seuraavaksi avasin pako -ja imusarjan pultit, sitten otin suuttimet irti. Liittimiä joutui irroittamaan muutaman esim. lambda, nokka-akselin asentotunnistin ja koko virranjakaja, koska se oli kannessa kiinni. Sitten avasin kolme pulttia jotta sain jäähdytin letkut irti kannesta. Seuraavana olikin sitten vuorossa jakopään muovit ja vesipumppu. Kun kaikki rojut oli irroitettu edestä rupesin avaamaan kannen pultteja ja nostin kannen pois. Putsasin varovasti vanhat tiivisteet pois tiivistepinnoilta ja vaihdoin imusarjan tiivisteet. Uudesta kannesta pyöritin nokka-akselin merkit kohdakkain ja kiinnitin vesipumpun uudella tiivisteellä, sitten nostin kannen paikoilleen. Laitoin uudet kannen pultit paikoilleen ja kiristin ne oikeassa järjestyksessä ensin 30nm, sitten 90 astetta ja vielä kerran 90 astetta ja kansi oli paikoillaan. Vaihdoin jakopään hihnan kiristimen uuteen, joka tuli uuden hihnan mukana. Kiinnitin imusarjan, suuttimet, pakosarjan, jäähdytysjärjestelmän. Katsoin että jakopään merkin oli vielä kohdallaan ja rupesin laittamaan hihnaa paikalleen. Kiristin hihnan sopivaan kireyteen ja pyöritin kampiakselista konetta kaksi kierrosta ja tarkastin jälleen merkit. Rupesin sitten kasaamaan muita osia päin vastaisessa järjestyksessä. Vaihdoin Seattiin vielä uudet tulpat ja öjyt, sekä öljyn suodattimen. Laitoin jäähdytin nestettä koneeseen ja akun navan kiinni. Käynnistin auton ja se käy normaalisti. Auto oli kolaroitu ja puskuri oli keskeltä mutkalla. Irroitin puskurin ja suoristin sen kuumailmapuhaltimella. Konepellissäkin oli suoristettavaa ja suoristin sen. Puskurin takana oleva rauta oli vääntynyt, joka piti myös suoristaa. Täytin öljynvaihtolapun. Huoltokirjaa ei voinut täyttää koska sitä ei autossa ollut.
Raportista on nähtävillä erinomaisella tasolla oleva osaaminen auton korjaamisessa, kuten myös kirjallisen tuotoksen tekokin on hyvällä mallilla :D
VastaaPoistaSeuraavaan raportointiin hedottaisin vielä lisättäväksi sen että kerrot miten teit päätöksen lähteä irrottamaan venttiilikoppaa. Myös kiristysarvojen/asennusohjeiden lähde olisi mukava "detalji". Auto on 2001-mallinen (OBD-auto) ja olisi mukava tieto että oliko "vikamuistissa" mitään ennen korjauksen aloittamista sekä myös silloin; kun auto oli valmiina.