Sulakerasia
Bensapumppu
Flekti ja syyläri
Sähköjä
Virtalukon pohja ja avaimen sirun tunnistin
Moottorin ohjainlaite boxit
Lähtötilanne
Moottori
Ford Fiesta
Irroitan Fiestasta moottorin tarvittavine lisäosineen koulutuskeskus Salpaukselle. Teen moottorille tarvittavan esittelytelineen ja moottori pitää saada käyntiin testipenkissä.
Aloitin homman irroittamalla akun navat ja akun. Sitten rupesin tyhjentämään jäähdytysnesteitä pois ja irroitin vesiletkut, syylärin ja paisuntasäiliön, koska tarvitsen niitä testipenkissä.
Valutin ohjaustehostimesta öljyt pois ja irroitin letkut jotka menevät moottoriin.
Irroitin ilmanputsarin koteloineen, koska se oli moottorin kannakkeiden edessä.
Seuraavaksi irroittamaan pakoputkea heti seuraavasta liitoksesta pakosarjan jälkeen ja pakoputken keskikohdan laipan pultit auki, jotta sain putken pätkän pois moottorin edestä.
Rupesin merkkaamaan ennen liittimien irroittamista mikä on mikäkin jotta ne on helpompi asentaa takaisin ja selvittää mitä tarvitsee että moottori käynnistyy testipenkissä.
Irroitin polttoaineen meno -ja paluuletkut.
Avasin renkaanpultit etupyöristä jotta saisin vetoakselit irti. Sitä ennen kuitenkin oli irroitettava alapallonivelet, vetarin mutterit ja suojakumien klemmarit. Samalla auton alla irroitin vaihdetangon, sekä muut kannakkeet moottorin alapuolelta.
Laitoin moottorin alapuolelle nostolavan ja laskin auton niin lähelle sitä kuin oli mahdollista. irroitin yläpuolelta moottorin kannattimet ja moottori oli lavalla.
Irroitin bensatankin ja sen sisältä bensapumpun, jotta testipenkkiin saadaan tehtyä pienempi bensatankki kuin alkuperäinen.
Rupesin miettimään mitä kaikkea tarvitsen saadakseni moottorin käyntikuntoiseksi testipenkissä.
- Ohjainlaiteboxit
- Virtalukon avaimen sirun tunnistin
- Bensapumppu
- Bensansuodatin
- Pienempi tankki johon sovitan bensapumpun
- Ilmansuodatin
- Pakoputki
- Jäähdytysjärjestelmä
- Pyörimisnopeus -ja asentoanturit
- Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi
- Imuilman lämpötila-anturi
- Ilmamäärä/massa anturi
- Kaasuläpän asentotunnistin
- Lambda
Irroitin fiestasta loputkin sähköt ja rupesin suunittelemaan tarkemmin moottorin testipenkkiä.
(Keskeneräinen! Kuvia ja tekstiä lisätään mahdollisimman pian!)
Hyvin tiivistetysti kirjattu tämä ensimmäinen vaihe (demo-moottorin purku autosta). Nyt vain muutama valokuva havainnollistamaan projektin tämänhetkistä tilannetta. Onko kehikon rakenteesta ideoita?
VastaaPoistaHei! Purkuvaihe on mielestäni hyvällä mallilla ja valokuvat hyvin prosessia selventäviä. Pieni pohdinta tämän hetken tilanteesta olisi paikallaan; -mitä olet kokenut oppineesi tähän mennessä? -miä oli helppoa ja teitty; mikä oli vaikeaa. Samoin pieni muutaman rivin suunnitelma miten tästä eteenpäin. Varsinkin ajatellen opiskelun alla olevia aihealueita (sytytys- ja polttonestelaitteet 8-ov etc.). Pieni pohdinta tuosta demo-moottorin runkokehikon rakenteesta olisi paikallaan. Mitään CAD-kuvia ei ole tarpeen laatia koska on kyse yksittäisestä tuotoksesta jonka dokumennoinnissa valokuvat riittää. Mutta pieni hahmotelma olisi paikallaan. Nastolan "muovipolin" Lehtori Timo Málen on luvannut hoitaa kehikon ympärille läpinäkyvästä akryylimuovista irrotettavan suojarakenteen ja hän esitti toivomuksen että pääsisi tutustumaan asiaan kehikon rakennusvaiheessa. Vaiheessa jolloin moottori/voimansiirtopaketti on kiinni kehikossa mutta kehikkoon voi vielä kiinnittää "plexien" vaatimia tukia tms.
VastaaPoistaMoikka! Perjantaina 30.3 esittelitte projektin tilannetta ja tuolloin jäi mieleen todella hyviä ideoita; Käytetään moottori-/vaihteistopaketin omia kiinnikkeitä ja tuo jäähdyttäjän kennon/puhaltimen tilalle lämppärin vastaava tilan säästön nimissä. Mietittiin mitä seurauksia voi olla moottorin ryntäyttämisellä ja tuli ajatus mieleen että voisiko kaasupolkimen asentaa kehikkoon niin että sille tulisi riippulukolla lukittava rajoitin?
VastaaPoista