maanantai 21. toukokuuta 2012

Demo-moottori Ford Fiesta


Ford Fiestan demo-moottori



Suoritin loput opintoni tekemällä koulutuskeskus salpaukselle demo-moottorin. Tein moottorille oman kehikon, jonka avulla on helppo esitellä moottorin toimintaa ja harjoitella esimerkiksi jakopääremontteja. Irrotin moottorin autosta tarvittavien osien kanssa ja purin autosta kaikki sähköt irralleen. Aloitin tekemään moottorille sopivaa telinettä. Kun sain telineen valmiiksi rupesin parsimaan ylimääräisiä sähköjohtoja pois. Tein sähköille ja ohjainlaitteelle erillisen metalliboksin, jotta ne sai fiksumpaan paikkaan. Rupesin tekemään kiinnityksiä jäähdytinjärjestelmälle ja muille tarvittaville osille. Irrotin bensapumpun tankista ja kokeilimme erillisellä säiliöllä toimiiko demo-moottori ja hyvin toimi. Opin tämän työn ohessa kuinka ohjainlaiteboksi toimii ja mitä eri anturit tekevät. Unohtamatta sitä kuinka paljon ’’turhia’’ sähköjä vuoden 1996 autossa on, jotka vaikuttavat moottorin käynnistämiseen tai käyntiin. Tietolähteinä käytin internettiä, autodataa, työvalmentajia ja muita pajalaisia. Pajalaiset olivat auttamassa minua mm. kehikon kasaamisessa, sekä sähköjen setvimisessä. Tässä hieman lähteitä tarkemmin mitä vielä muistan. www.autowiki.fi , http://www.scribd.com/doc/8204594/Ford-Fiesta-19952001-Zetec-Wiring-Diagram-Petrol-and-Diesel , http://www.fordclub.fi/foorumi/index.php?sid=5a1026f823b34c9f21245f9338e58919
 
(Kuva tulee päivemmällä)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti