Ford Fiestan demo-moottori
Suoritin
loput opintoni tekemällä koulutuskeskus salpaukselle demo-moottorin. Tein
moottorille oman kehikon, jonka avulla on helppo esitellä moottorin toimintaa
ja harjoitella esimerkiksi jakopääremontteja. Irrotin moottorin autosta
tarvittavien osien kanssa ja purin autosta kaikki sähköt irralleen. Aloitin
tekemään moottorille sopivaa telinettä. Kun sain telineen valmiiksi rupesin
parsimaan ylimääräisiä sähköjohtoja pois. Tein sähköille ja ohjainlaitteelle
erillisen metalliboksin, jotta ne sai fiksumpaan paikkaan. Rupesin tekemään
kiinnityksiä jäähdytinjärjestelmälle ja muille tarvittaville osille. Irrotin
bensapumpun tankista ja kokeilimme erillisellä säiliöllä toimiiko demo-moottori
ja hyvin toimi. Opin tämän työn ohessa kuinka ohjainlaiteboksi toimii ja mitä
eri anturit tekevät. Unohtamatta sitä kuinka paljon ’’turhia’’ sähköjä vuoden
1996 autossa on, jotka vaikuttavat moottorin käynnistämiseen tai käyntiin.
Tietolähteinä käytin internettiä, autodataa, työvalmentajia ja muita
pajalaisia. Pajalaiset olivat auttamassa minua mm. kehikon kasaamisessa, sekä
sähköjen setvimisessä. Tässä hieman lähteitä tarkemmin mitä vielä muistan. www.autowiki.fi , http://www.scribd.com/doc/8204594/Ford-Fiesta-19952001-Zetec-Wiring-Diagram-Petrol-and-Diesel , http://www.fordclub.fi/foorumi/index.php?sid=5a1026f823b34c9f21245f9338e58919
(Kuva tulee
päivemmällä)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti