Korjattavaksi tuli 240 Volvo, jossa oli jo reilummin iän ja käytön merkkejä.
Aloitin auton etupäästä irrottamalla kallistuksen vakaajan päät, jotta sain
uudet kumit vaihdettua niihin. Sitten lähdin irrottamaan alapalloniveliä ja
alatukivarsista. Otin alatukivarret kokonaan irti, koska ne olivat niin pahasti
ruostuneet. Ennen kiinnittämistä irrotin alapallonivelet iskaritolpista.
Toiselta puolelta katkesi kaksi pulttia iskaritolpan sisään eikä pultteja
saanut irti ellei irrottanut iskaritolppaa ja jarrukilpeä, koska ei päässyt
poraamaan suoraan. Tolppaa irrottaessa piti ottaa jarruputki ja letku irti, eivätkä
ne ehjänä lähteneet. Iskaritolppa oli ruuvipenkissä ja porasin vanhat pultit
pois, sitten kävin kierretapilla kierteet läpi. Laitoin iskaritolpan takaisin
kiinni alapallonivelien kanssa, sitten kiinnitin alatukivarret ja tein uuden
jarruputken. Rupesin kiinnittämään jarruputkea ja jarruletkua. Irrotin lambda-anturin
ja vaihdoin pakoputken keskiosan. Liitos kohtiin laitoin pakoputken asennus
tahnaa ja kiinnitin lambda-anturin uuteen putkeen. Lambda-anturi on
happitunnistin joka mittaa jäännöshapen määrää ja ilmoittaa tiedon moottorinohjausjärjestelmälle
joka korjaa moottorin ilma bensiini seosta sopivaksi moottorille. Seuraavaksi
rupesin irrottamaan takatukivarsia, koska ne olivat ruostuneet puhki. Tuin taka-akselin
nosturin keventimen avulla. Puristin jouset kasaan ja avasin pultit jotka
pitävät jouset kiinni tukivarsissa. Sitten avasin tukivarsien pultit ja
iskarien ala –ja yläpään pultit. Jouset, iskarit ja tukivarret oli irrotettu.
Laitoin uudet tukivarret paikalleen ja uudet jouset, sitten vaihdoin uudet
iskarit. Samalla kun takarenkaat oli irti vaihdoin takajarrulevyt. Kiinnitin
renkaat ja laskin auton renkaille, sitten kiinnitin tukivarsien pultit
kunnolla. Jarrut piti ilmata, koska jarruputki ei ollut koko aikaa kiinni.
Volvolla on oma järjestys jarrujen ilmaukseen. Järjestys on tämä: vasen
takapyörä, vasen etupyörä ylempi sisempi, oikea etupyörä ylempi sisempi, oikea
takapyörä, oikea etupyörä ulompi, oikea etupyörä alempi sisempi, vasen etupyörä
ulompi, vasen etupyörä alempi sisempi. Edessä on siis 3 eri ilmaus ruuvia. Vaihdoin myös pakkivalon katkasijan vaihdelaatikon päältä, kun pakkivalot ei toiminut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti