perjantai 13. huhtikuuta 2012

Volvo 240

Korjattavaksi tuli 240 Volvo, jossa oli jo reilummin iän ja käytön merkkejä. Aloitin auton etupäästä irrottamalla kallistuksen vakaajan päät, jotta sain uudet kumit vaihdettua niihin. Sitten lähdin irrottamaan alapalloniveliä ja alatukivarsista. Otin alatukivarret kokonaan irti, koska ne olivat niin pahasti ruostuneet. Ennen kiinnittämistä irrotin alapallonivelet iskaritolpista. Toiselta puolelta katkesi kaksi pulttia iskaritolpan sisään eikä pultteja saanut irti ellei irrottanut iskaritolppaa ja jarrukilpeä, koska ei päässyt poraamaan suoraan. Tolppaa irrottaessa piti ottaa jarruputki ja letku irti, eivätkä ne ehjänä lähteneet. Iskaritolppa oli ruuvipenkissä ja porasin vanhat pultit pois, sitten kävin kierretapilla kierteet läpi. Laitoin iskaritolpan takaisin kiinni alapallonivelien kanssa, sitten kiinnitin alatukivarret ja tein uuden jarruputken. Rupesin kiinnittämään jarruputkea ja jarruletkua. Irrotin lambda-anturin ja vaihdoin pakoputken keskiosan. Liitos kohtiin laitoin pakoputken asennus tahnaa ja kiinnitin lambda-anturin uuteen putkeen. Lambda-anturi on happitunnistin joka mittaa jäännöshapen määrää ja ilmoittaa tiedon moottorinohjausjärjestelmälle joka korjaa moottorin ilma bensiini seosta sopivaksi moottorille. Seuraavaksi rupesin irrottamaan takatukivarsia, koska ne olivat ruostuneet puhki. Tuin taka-akselin nosturin keventimen avulla. Puristin jouset kasaan ja avasin pultit jotka pitävät jouset kiinni tukivarsissa. Sitten avasin tukivarsien pultit ja iskarien ala –ja yläpään pultit. Jouset, iskarit ja tukivarret oli irrotettu. Laitoin uudet tukivarret paikalleen ja uudet jouset, sitten vaihdoin uudet iskarit. Samalla kun takarenkaat oli irti vaihdoin takajarrulevyt. Kiinnitin renkaat ja laskin auton renkaille, sitten kiinnitin tukivarsien pultit kunnolla. Jarrut piti ilmata, koska jarruputki ei ollut koko aikaa kiinni. Volvolla on oma järjestys jarrujen ilmaukseen. Järjestys on tämä: vasen takapyörä, vasen etupyörä ylempi sisempi, oikea etupyörä ylempi sisempi, oikea takapyörä, oikea etupyörä ulompi, oikea etupyörä alempi sisempi, vasen etupyörä ulompi, vasen etupyörä alempi sisempi. Edessä on siis 3 eri ilmaus ruuvia. Vaihdoin myös pakkivalon katkasijan vaihdelaatikon päältä, kun pakkivalot ei toiminut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti